Feminist in de bioscoop #5

What (not) to watch – juli 2019

Naar de film: altijd lekker en soms als feminist ook best lastig. Het aanbod is groot, maar hoe scheid je het kaf van het koren, zorg je dat je geen van misbruik beschuldigde filmmakers steunt en zorg je dat je regelmatig een film van een vrouwelijke regisseur meepakt? Iedere maand worden in deze rubriek films uitgelicht waar je als feminist zéker heen moet en lees je ook wat je beter kunt skippen.

Isabelle Huppert en Yves Beneyton in La Dentellière ui 1977

JA: Le monde d’Isabelle Huppert

Eén van de meest legendarische actrices ooit wordt deze zomer geëerd met een retrospectief in EYE Amsterdam. Perfect dus: ontsnap lekker aan het zomerse blockbustergeweld in de bios en duik in de omvangrijke carrière van de onfeilbare Huppert. EYE vertoont meer dan dertig films en presenteert ook speciale voorstellingen en een tentoonstelling. In filmtheater door het hele land zijn vier hoogtepunten uit Hupperts carrière te zien: Les valseuses, La dentellière, La cérémonie en La pianiste. Mijn persoonlijke favoriet L’avenir (Mia Hansen-Løve, 2016) is zeker een tripje naar Amsterdam waard.

JA: The Lion King (reg. Jon Favreau)

Of deze live action remake nou echt een goede film is weten we pas vanaf 17 juli. En is het eigenlijk wel live action als alle dieren geanimeerd zijn? Maakt allemaal niet uit, want één naam op de poster zorgt ervoor dat ik al maanden zin heb in deze film: Beyoncé Carter-Knowles verzorgt de stem van Nala. Dat kan alleen maar puur goud worden.

JA: Midsommar (reg. Ari Aster)

Een horrorfilm van 147 minuten die zich volledig bij daglicht afspeelt: dat is Midsommar, gesitueerd tijdens de langste dag van het jaar in Zweden waarop de zon nooit ondergaat. Naast horrorfilm is Midsommar ook de ultieme break-up movie en speelt de fantastische Florence Pugh de hoofdrol. Kan niet misgaan toch?

Twijfelgeval: The Dead Don’t Die (reg. Jim Jarmusch)

Ik ben gigantisch fan van regisseur Jim Jarmusch, maar de recensies uit Cannes voor zijn nieuwe zombiefilm (!) The Dead Don’t Die zijn niet mals. Maar die cast…. Tilda Swinton, Adam Driver, Selena Gomez, Jim Jarmusch, Chloë Sevigny, Iggy Pop, Tom Waits en nog veel meer sterren maken hun opwachting. Toch wel zin in, ik ga zeker naar de bios en hoop er het beste van.

NEE: The Professor and the Madman

Welke persoon in de filmindustrie denkt dat wij behoefte hebben aan Sean Penn (al jaren over zijn hoogtepunt heen) en Mel Gibson (blegh) die oude mannen spelen? Van de poster alleen krijg ik al jeuk, hier loop ik met een grote boog omheen.

Voor de thuisblijvers:

Het is een gouden maand op Netflix met de terugkeer van favorieten Stranger Things en Orange Is The New Black. Leuk, maar doe eens iets nieuws. En zeg eerlijk: hoeveel Indiase futuristisch-feministische series heb je gezien? Waarschijnlijk nul en daarom is het hoog tijd om te beginnen aan Leila, ook wel de Indiase Handmaid’s Tale genoemd. 

Door: Sophie Jansen @SophieTuesday

DEEL


Lees ook

Feminist in de bioscoop #7

What (not) to watch Naar de film: altijd lekker en soms als feminist ook best lastig. Het aanbod is groot maar hoe scheid je het…
Meer

Filmrecensie – Ask Dr. Ruth

Noem haar vooral geen feminist. Ruth Westheimer is 91 en staat in Amerika bekend als Dr. Ruth, de therapeute die al decennialang seksadvies geeft op…
Meer

Feminist in de bioscoop #6

What (not) to watch – augustus 2019 Naar de film: altijd lekker en soms als feminist ook best lastig. Het aanbod is groot, maar hoe…
Meer

Feminist in de bioscoop #5

What (not) to watch – juli 2019 Naar de film: altijd lekker en soms als feminist ook best lastig. Het aanbod is groot, maar hoe…
Meer